V minulosti stačil desetiminutový večerníček, dnes na ně hodiny působí obsah i reklama.
Televize působí na některé děti jako kouzelná pilulka. Z nespratníkov udělá rázem „dobré děti“, které tiše sedí, už nikam Neloze a nic neptají. Tento efekt může být klamavý a nakonec vás děti mohou vystresovat víc, než když televizi nedívají.
Kdysi nabízela televize dětem jen omezený výběr programů. Dnes je to jinak. Nabídka je tak bohatá, že dítě někdy neví, co si od radosti vybrat.
Kdykoliv je dostupný program, který dítě pobaví, zatímco my jsme v dětství museli čekat celý den na desetiminutový večerníček. Neměli jsme důvod prosedět u televize hodiny času – dívat se nebylo na co. V tomto to měli naši rodiče jednodušší.
Reklamy – viditelné i skryté
A do toho na dnešní děti (a nás rodičů) číhají všudypřítomným reklamy. Pro děti jsou často neméně zajímavé, jak samotný dětský program. Pokud děti k televizi odkládáte často, i reklamy na ně působí o to víc. Děti na ně reagují různě. Někdy to vede ke konfliktům.
Vědci z University of Arizona v magazínu International Journal of Advertising konstatují, že děti často vystaveny reklamě zvyknou od svých rodičů žádat to, co v reklamě vidí. A čím víc toho vidí, tím více někdy chtějí.
Pro mnohé rodiče je takové chování zdrojem stresu a konfliktů s dítětem. Obyčejné nakupování se tak může změnit v noční můru a z předvánočního listu Ježíškovi se stává nákupní seznamy nejnovějších vychytávek.
Děti dívají, rodič to pocítí
Podle hlavního autora studie Matthewa Lapierre, se v minulosti studováno, jaký vliv má dětské sledování televize na rodiče.
Výsledky studie ukázaly, že tento vliv zde zřejmě je. Lapierre proto doporučuje televizi jednoduše vypnout, pokud děti příliš podléhají reklamám. Ačkoli zpočátku i vypínání televize přirozeně vyvolává konflikty, časem si dítě zvykne.
Komplikovanější, ale individuálnější možností je promluvit se s dětmi o jejich konzumním přístupu k životu. Zde je důležitý i samotný přístup rodiče a jeho podléhání módním trendům a reklamě. Pokud matka má vždy nejnovější typ kabelky nebo otec každoročně kupuje novější auto, těžko dětem vysvětlovat nástrahy konzumu.
Reklama, kterou neumíme vypnout
Lapierre upozorňuje, že klasické reklamy jsou již na ústupu. Často je značka nenápadně prezentována těsně před dětským programem nebo během něj. Všimli jste si například ve filmech kurýrní dodávky? Nijak nezakrývají svou značku.
Podobné manévry jsou iv dětských pohádkách a programech (například nápoje, které pijí hlavní postavy, bývají jednoznačně rozpoznatelné). Takovým nenápadným způsobem, ale o to silnější jsou dětem podsouvány konkrétní výrobky.
Pojďme si promluvit o hodnotě věcí
Pokud dítě touží po nejnovějším modelu čehokoliv, ptejte se ho na důvody: proč chceš právě tuto věc, jaká je její výhoda oproti podobné věci, co se ti na tom tak líbí, očekáváš trvanlivost, krásu, chceš se pochlubit kamarádem? Jak by se ti žilo dál, kdyby si to neměl?
Můžete najít podobný produkt, který není tak známý a zjišťovat, jak dítě reaguje. Často ani neví říct, proč chce výrobek z reklamy a ne tento druhý. Nejde o to, aby dítě změnilo názor, ale aby se naučilo kriticky myslet. S tím souvisí vysvětlení, že to, co je v reklamě, nemusí být automaticky to nejlepší.
Přestože taková komunikace je rozhodně náročnější na schopnosti, trpělivost a čas rodiče, nutí dítě uvažovat. Nevyvolává hned pocity křivdy, když mu odmítneme něco koupit a dává mu více prostoru zvažovat svá rozhodnutí, než je tomu v hádce. Účinek této komunikace mohou ale zmenšovat další a další reklamy.

Nejmenším dětem těžko vysvětlíme, jaké jsou nástrahy reklamy. Můžeme zpočátku zkusit vysvětlit jim hodnotu věcí – například: za toto by sis koupil tolik a tolik rohlíků, zmrzliny atd. Jak dlouho musíme pracovat, abychom tuto věc koupili atd.
Takový rozhovor děti může přivádět ik začátkem finanční gramotnosti.
Dnešní děti většinu svého volného času tráví sledováním médií. Buď dívají televizi nebo Youtube.